Etusivu - BS Mileage Marathon - Eilen ja Tänään


 Eilen ja Tänään









Tähän asti...

BS Mileage Marathon on vuonna 1996 perustettu, Tampereella toimiva pisaralla pisimmälle tiimi, jonka jäsenistö koostuu pääosin LTKK:n ja TTKK:n valmistuneista sekä nykyisistä opiskelijoista. Tiimin pyrkimyksenä on suunnitella, rakentaa ja jatkokehittää pisaralla pisimmälle ajokkeja mahdollisimman polttoainetaloudellisiksi sekä kilpailla niillä mahdollisimman menestyksekkäästi luokan kansainvälisissä kilpailuissa. Toimintansa ohessa tiimi tekee tunnetuksi yhteistyökumppaneitaan ja tarjoaa jäsenistölleen mahdollisuuden luovaan ongelmanratkaisuun sekä opitun käytäntöön soveltamiseen tekniikan vaativissa sovelluksissa.

1996

Debyyttikilpailussaan (Pisaralla Pisimmälle - Finnish Eco-Marathon, Nokia) vuonna 1996 BS Mileage Marathon sijoittui luokassaan toiseksi uudella perusluokan suomenennätystuloksella 0,2087l/100km, häviten perusluokan voiton 0,1945l/100km tuloksen ajaneelle belgialaistiimille. Kilpailussa BS palkittiin sijoituksen ohella myös parhaana kotimaisena uutena tulokkaana.

1997

Tiimi paransi hallussaan olevaa suomenennätystä lukemiin 0,1557l/100km ottaen samalla haltuunsa luokan ykkössijan (Pisaralla Pisimmälle - Finnish Eco-Marathon, Nokia).

1998

Perusluokka kansainvälistyi vuonna 1998, tällöin luokan ajokeilla kilpailtiin Suomen lisäksi myös Ranskassa. Ranskan kilpailu Paul Ricardin moottoriradalla ajettiin 4.-7.6. Kilpailuun osallistui 163 joukkuetta eri puolelta maailmaa. Kilpailussa BS Mileage Marathon otti haltuunsa perusluokan voiton luokan maailmanennätys tuloksella 0,1363l/100km (754km/l). Kotimaan kisassa Nokialla 5.-6.9. perusluokan ME -tulos kirjattiin uudelle tuhatluvulle numeroihin 1071km/l (0,0933l/100km). Kilpailussa BS Mileage Marathonille luovutettiin myös juryn palkinto esimerkillisestä tiimitoiminnasta ja toiminnan laadusta.

Syksyllä 1998 Suomen kilpailujärjestäjä Shell palkitsi BS Mileage Marathonin eniten julkisuutta tiedostusvälineissä keränneenä tiiminä.

1999

Uusi BS02a -ajokki esiteltiin menestyksekkäästi 8.-9.5. Malmilla ajetussa Finnish Eco-Marathon -kilpailussa. Tuloksella 745km/l heltisi perusluokan voitto. 4.-6.6. ajettiin kauden päätapahtuma Ranskan kilpailu Paul Ricardissa. BS Mileage Marathon voitti perusluokan kautta aikain parhaalla ko. radalla ajetulla kaasutintuloksella 1027km/l. 28.-29.8. ajetussa kansallisessa kilpailussa Nokialla BS Mileage Marathon ajoi uudeksi perusluokan maailmanennätykseksi 1200km/l.

2000

Uusi kilpailukausi alkoi 20-21.5 Eco-marathon kilpailijoille aiemmin tuntemattomalla Nogaron moottoriradalla Lounais-Ranskassa. Kilpailussa BS Mileage Marathon otti perusluokan voiton luokan maailmanennätystuloksella 1495 km/l (0,0669 l/100km). Yleiskilpailussa tiimin tulos oikeutti kymmenennelle sijalle. Tulos on kautta aikain paras kaasutinmoottorilla ajettu maailmassa. Kauden aikana tiimi kävi tutustumassa myös olosuhteiltaan vaativimpaan Eco-Marathon kilpailuun Brysselissä Belgiassa (1-2.7).

Finnish Eco-Marathon kilpailussa 26-27.8 BS Mileage Marathon esitteli täysin uuden dieselmoottorilla varustetun BS02 "T-Rex" -ajokin osallistuen kilpailuun kahdella ajokilla. Ajokeilla saavutettiin perusluokassa kaksi ensimmäistä sijaa uusilla luokan maailman-ennätystuloksilla 1561 km/l (BS02 "T-Rex") ja 1545km/l (BS02b). Kilpailussa BS Mileage Marathon palkittiin myös teknisellä tunnustuspalkinnolla täysin uudella ajokilla ajetusta huipputuloksesta.

2001

Vuoden 2001 ensimmäinen kilpailu ajettiin 7.-10.6. Nogaron moottoriradalla Ranskassa. Kilpailua edeltäneen testauksen aikana ilmenneista ongelmista huolimatta tiimi kykeni ajamaan BS02 'T-Rex' -ajokilla tuloksen 1528km/l, joka oikeutti kilpailussa perusluokan voittoon. Kilpailukausi jatkui juhannuksena 23.-24.6. Belgiassa, jossa diesel -ajokki näytti perusluokassa kyntensä. Luokan voittotulos vaativalla radalla kirjattiin lukemiin 1015km/l. Kausi päättyi perinteikkäästi kotimaan kamaralla, Nokialla 1.-2.9., jossa perusluokan ME-lukema koheni tasoon 1726km/l. Samaisessa kilpailussa nähtiin myös polttoaineen ruiskutusjärjestelmällä varustettu BS02c -ajokki, jolla testauspuutteista huolimatta yllettiin lupaaviin 1558km/l tuloslukemiin.

2002

BS Mileage Marathonille menestyksekkääksi muodostunut 2002 kilpailukausi käynnistyi 1.-2.6. Ranskassa Nogaron moottoriradalla, jossa ajettiin järjestyksessään 18. Ranskan Eco-Marathon -kilpailu. Kilpailussa saavutettiin BS02 'T-Rex' -ajokilla komea tulosparannus suoraan uudelle tuhatluvulle. Uusi ennätys kirjoitettiin lukemin 2204 km/l ja se oikeutti perusluokan voiton ohella dieselluokan toiseen sijaan ja yleiskilpailun kuudenteen sijaan parhaana ei-ranskalaisena tiiminä. Tulos oli myös Suomenennätys luokkaan katsomatta. Kilpailukausi jatkui 29-30.6 Belgiassa, jossa voitettiin perusluokka tuloksella 1155 km/l. Kausi päättyi totutusti Suomen Eco-Marathon kilpailussa Nokialla 24-25.8. Tämän kilpailun jälkeen dieselluokan Suomenennätys kirjoitettiin muotoon 2245 km/l.

2003

BS Mileage Marathon oli valmistautunut kauteen 2003 huolellisesti. Talven aikana oli rakennettu lähes kokonaan uusi ajokki BS03 'Velociraptor'. Ajokki oli saanut uuden aerodynaamisemman korin, pinnavanteiden tilalle suunniteltiin ja valmistettiin uudet kennovanteet, joille asetettiin Michelinin uudet Radialrenkaat ilman sisärenkaita. Lisäksi ajokkia onnistuttiin keventämään lähes viisi kiloa.

Varsinainen kilpailukausi 2003 käynnistyi totuttuun tapaan Ranskassa Nogaron moottoriradalla 17-18.5. Tapahtuma oli kasvanut huimasti: kilpailuun oli ilmoittautunut 200 ajokkia eri puolilta maailmaa! BS Mileage Marathon lähti kilpailuun uusitulla kilpailukalustolla ja kilpailussa esiteltiin ensimmäistä kertaa tiimin BS03 -ajokki. Kaudelle 2003 Ranskan kilpailuun oli tehty sääntömuutoksia, joista merkittävin keskinopeuden nostaminen 5 km/h:lla; tänä vuonna kilpailussa ajettiin ensimmäistä kertaa keskinopeudella 30 km/h aiemman 25 km/h sijaan. Kilpailussa BS Mileage Marathon saavutti tuloksen 2011 km/l. Tulos oikeutti perusluokan voittoon, dieselluokan kakkossijaan ja yleiskilpailun kahdeksanteen kisaan.

Toinen koitos kaudella 2003 käytiin Suomessa, Eco-Marathon kilpailussa Nokian renkaiden testiradalla Nokialla. Kylmähkössä säässä saavutettin tiimin uusi ennätys 2455 km/l. Ennätys on dieselluokan uusi Suomenennätys.

Kauden 2004 suunnitelmia

BS Mileage Marathonin strategiat kaudelle 2004 kirjattiin ylös 27.-28.9.2003. BS03 ajokin aerodynamiikka ja runko ovat kilpailukykyiset, joten kehityskohteet sisältävät nyt - edelliskausien mittavia kehitysprojekteja sisältäneistä työlistoista poiketen - etupäässä lähinnä lukuisten pienempien yksityiskohtien hiomista. Kehityslistalta löytyy moottorin palamistapahtuman kehittäminen, ajokin voimansiirron rakentaminen pienikitkaisemmaksi ja korin aerodynamiikkaan liittyvien yksityiskohtien viimeistelyä. Lista kehityskohteista on pitkä, joten edessä on työntäyteinen talvi –onnistuessamme pääsemme nauttimaan sen hedelmistä kaudella 2004.

Käynnissä olevalla kaudella BS Mileage Marathonin kilpailuohjelma käsittää edellisistä poiketen Englannin Eco-Marathon kilpailun ja Suomessa järjestettävän Eco-Marathonin. Diselluokan maailmanennätys siintää enää 117 km:n päässä, joten kauden päätavoitetta ei lienee vaikea arvata….


BS MILEAGE MARATHON:
 BS Mileage Marathon
   » Lajiesittely
   » Eilen ja Tänään
   » Kilpailuhistoria
   » Ajokit
   » Tiimi
 Yhteistyökumppanit
 Yhteystiedot
 Palaute
 Linkit

TOIMINNOT:
 Tulosta
 Lisää suosikkeihin
 Sivukartta

KIELIVAIHTOEHDOT:
 Suomeksi
 In English